7 Langkah SEO

Pada entry terdahulu Chris berkongsi tutorial dengan kita semua tentang cara memasang script Auto SEO untuk Blogspot, Nah.. mungkin ramai diantara para blogger yang sempat menjenguk artikel berkenaan pasti sudah meletakkan script Auto SEO di template blog masing-masing. So.. pada entry kali ini Chris masih ingin sekali lagi membawa kita semua sama – sama berlajar lagi tentang SEO dengan lebih lanjut lagi iaitu mengenai 7 langkah SEO agar blog baru terindeks searh engine dalam masa 24 Jam atau lebih cepat.

Kebanyakan pakar SEO menasihati kita untuk membeli expired domain , supaya website atau blog kita agar cepat terindek oleh google. Bagi blogger newbie seperti Chris yang menggunakan blogger sebagai platform anda jangan risau, kerana blogspot juga mampu mendapat tempat terbaik di SERP.(Nah blogspot tu kan anak nya si google.. tak kan pulak bapa tak menyayangi anak nya kan? ) Kepada kita semua yang baru nak berjinak dengan blogspot ini, kita harus bemula dari awal untuk bersaing di SERP.

Untuk blog yang masih baru, kadang-kadang mengambil masa dua minggu atau lebih untuk searh engine seperti Google,yahoo,bing dan sebagainya untuk mengindeks laman blog berkenaan (malahan ada yang lebih lama lagi untuk memulakan kedudukan!). Supaya laman web/blog anda agar cepat terindeks oleh search engine, walau dalam 24 jam, ikuti langkah-langkah digariskan di bawah

1) Buat 5 artikel
Menulis beberapa muka surat kandungan sebenar, sekurang-kurangnya beberapa perenggan-perenggan.(jangan Copy paste)

2) Mewujudkan inbound link pada halaman blog anda
Saling meletakkan link dalaman(inbound link) di antara artikel2 blog anda , dan jika anda miliki Landing page ,pastikan ia menghubungkan kandungan satu muka surat atau dua.

3) Sosial Bookmarking
Selepas hanya beberapa minit artikel anda di terbitkan (publish) buat satu hubungan ke laman blog anda dengan sosial bookmark. Ini memberi anda satu jalan segera untuk Google dan enjin carian lain mencari laman blog/web anda ,ini kerana sosial bookmarking adalah tempat-tempat yang agak sering dijenguk oleh enjin pencarian bots (seperti Googlebot). Disini Chris menyarankan tempat2 bookmark yang harus di gunakan: Del.icio.us, BlinkList, StumbleUpon.com , Digg, Technocati dan banyak lagi.

4) Meninggalkan komen pada blog yang sedang popular (masa kini)
Cari 5 blog yang agak popular, berkaitan dengan niche blog anda . Tinggal kan komen anda berserta url link di blog berkenaan (ingat jangan SPAM)

Nah.. kerana artikel ini agak panjang dan jari-jemari Chris telah pun kepenatan.. maka kita sambung lanjutan 7 langkah SEO pada entry yang akan datang. Kepada anda pembaca semua yang Chris sayangi, sering-seringkan diri lah menjenguk blog Chris ini supaya anda tak ketinggalan membaca episod yang akan datang..

Sekian,


Update On 15jun 2011 at 2145


seo tips
Note: gambar ini di ambil kurang dari sejam setelah pos ini di publish.

Note: Blog Ini Do Follow dan Auto Approve, Sila tinggalkan komen anda disini. Setiap link yang keluar dari blog ini akan mendapat hadiah Backlink Percuma."

1 comment:

Powered by Blogger.