TRAGEDI REMPUHAN KERETAPI 1981 DI PERMATANG TINGGI, PULAU PINANG



TRAGEDI REMPUHAN KERETAPI 1981 DI PERMATANG TINGGI, PULAU PINANG

Tragedi sebuah bas rombongan hancur dirempuh kereta api di Permatang Tinggi, Bukit Mertajam yang meragut sebanyak 17 nyawa pada dinihari 27 November 1981. Tragedi ini terjadi apabila sebuah kereta api seberat 700 tan yang membawa 25 gerabak dipenuhi muatan barangan telah merempuh sebuah bas sewa khas yang melintas di landasan itu.

KETIKA penduduk sekitar lintasan kereta api Permatang Tinggi, kira-kira 10 kilometer dari Bukit Mertajam, Pulau Pinang lena diulit mimpi, kira-kira jam 1 pagi mereka dikejutkan dengan dentuman kuat kereta api merempuh sebuah bas sewa khas yang melintas landasan.

Suasana kemudian berubah menjadi hiruk pikuk dan orang ramai mula mengerumuni kawasan kejadian untuk memberi bantuan kepada mangsa kemalangan ngeri yang meragut 17 nyawa pada 27 November 1981. Selepas 40 tahun berlalu, pastinya penduduk sekitar dan mangsa kemalangan yang terselamat tidak dapat melupakan tragedi itu.

Bas rombongan membawa sebahagian besar gadis belasan tahun dikatakan menuju ke Pulau Pangkor, Perak untuk berkelah. Bagaimanapun, impian mereka datang jauh dari Kedah menjadi mimpi ngeri apabila bas yang dinaiki dirempuh kereta api seberat 700 tan.

Ketika kejadian, pemandu kereta api, Mohamad Saman Hussein, 49, bersama pembantunya, Rosdi Jalil, 32, dan seorang pengawal Abdullah Saiby, 42, dikatakan sudah membunyikan hon amaran beberapa kali ketika menghampiri kawasan lintasan berkenaan.

Bagaimanapun, amaran awal itu mungkin tidak disedari pemandu bas yang dikatakan meneruskan perjalanan sedangkan amaran hon itu sudah dibunyikan ketika kereta api membawa 25 gerabak barang berada kira-kira setengah batu (800 meter) sebelum kawasan lintasan.

Sebaik saja melihat bas itu meneruskan perjalanan, pemandu kereta api dikatakan cuba membrek tetapi gagal kerana gerabak tidak mampu dihentikan serta merta dan terus meluru merempuh bas sarat dengan penumpang itu.

Kebiasaannya, sebuah kereta api yang bergerak laju hanya akan berhenti selepas jarak kira-kira suku batu selepas ditekan brek. Akibat rempuhan itu, bas rombongan hancur, mayat bergelimpangan di kiri kanan landasan sejauh 150 meter. Suasana digambarkan hiruk pikuk dengan jeritan mangsa yang masih hidup dan kesakitan akibat tersepit.

Enjin dan enam gerabak kereta api itu tergelincir akibat rempuhan kuat hinggakan kepalanya berpusing ke arah bertentangan, seolah-seolah ke Pulau Pinang, sedangkan ia dalam perjalanan ke Kuala Lumpur.

Bahagian depan bas tersangkut pada enjin depan kereta api manakala bahagian lain berkecai dan pecah. Ratusan penduduk, polis dan pasukan bomba dan penyelamat bertungkus lumus hingga ke pagi membantu mengeluarkan mayat serta mencari mangsa terselamat.

Empat belas penumpang mati di tempat kejadian, dua mati di Hospital Besar Pulau Pinang (HBPP) dan seorang lagi ketika dalam perjalanan ke hospital. Penumpang yang parah dihantar ke hospital sama manakala yang cedera ringan menerima rawatan sebagai pesakit luar di hospital daerah berdekatan.

Bas rombongan itu dikatakan bertolak dari Alor Setar, Kedah pada petang sebelum kejadian dan merancang ke Pulau Pangkor untuk berkelah. Namun, malang menimpa rombongan itu apabila pemandu bas, Lim Kooi Min, 28, dari Gua Chempedak, Kedah dikatakan tidak berhenti di perhentian sebelum lintasan kerana lintasan itu tidak berpagar.

Sebelum itu, Keretapi Tanah Melayu (KTM) dikatakan sudah mengesyorkan kepada kerajaan Pulau Pinang supaya lintasan berkenaan dipasang pagar sejak Mei tahun yang sama. Mungkin juga pemandu bas itu tidak dapat melihat papan tanda amaran berhampiran lintasan kerana keadaan gelap.

Kira-kira 60 ela (55 meter) dari tempat kejadian, terdapat sebuah papan tanda amaran dalam empat bahasa yang ditulis '- 'lintasan kereta api, melintasinya adalah tanggungjawab sendiri'. Ketika rempuhan berlaku, terdapat sebuah lagi bas sekolah sewa khas di belakang bas yang dilanggar kereta api, dipercayai rombongan yang sama dalam perjalanan ke Pulau Pangkor.

SUMBER: Jasson King Fans Official

 


tandatangan

No comments

Powered by Blogger.